annaenander.blogg.se

Att köra bil i Atlanta

Kategori: Allmänt

Jag tänkte berätta lite för er där hemma hur det är att köra bil här borta. Jag anser mig själv vara en ganska så erfaren bilförare, inte för att jag har haft mitt körkort i hundra år men för att jag har kört väldigt mycket och varit med om en del situationer. Jag är i stort sätt helt orädd när det kommer till att köra, (ibland är det bra och ibland mindre bra) men jag anser att det enda sättet att lära sig och utvecklas är att pröva!
Jag vet att mormor och morfar tyckte att det var läskigt när jag körde i Stockholm med alla filer och alla bilar överallt. Framförallt mormor, så mormor, bli inte för rädd nu!
Men trafiken här är helt galen! Kör du lite lite för sakta så ligger bilen bakom dig max 1 cm ifrån, kör du inte i samma sekund som det blir grönt tutas det direkt, ingen tänker på någon annan utan bara på sig själva. "Störst går först" gäller i alla lägen. (Min bil är inte stor)
Motorvägarna har alltid minst 5 filer i samma riktning, oftast 6 eller 7. Hastighetsgränser finns det självklart men det står också skyltat hur sakta du max får köra.. Tänk er att ligga längst till vänster och inse att man ska ta nästa avfart till höger och måste hinna byta ca 6 filer :)
Hur som helst så går det bra för mig. Jag tar mig fram varje dag. I början var till och med jag lite skakis men nu har jag börjat vänja mig vid tempot och hur jag på bästa sätt hänger med i den här trafiken.
Finns ingen bättre känsla än att sitta själv i bilen och köra fort på motorvägarna med hög musik!
Jag kör runt i en Toyota prius, det är en hybrid bil och om jag har förstått rätt så går den på hälften batteri som laddas när man kör och hälften på bensin. Den är alltså väldigt billig att köra, vilket självklart är perfekt!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: